پیام مدیر:

رسانه آپ آهنگ مرجع دانلود آهنگ های جدید ایرانی مجاز می باشد

تمام آهنگ ها با رضایت صاحب اثر و لینک مستقیم با متن موزیک ها درج می شود

جهت پخش آثار موسیقی خود تماس بگیرید.


aloteam@

از دست نده!

⚖️ تاخیر تادیه مهریه چگونه محاسبه می شود؟ | مهریه به نرخ روز

۳۰ دی ۱۴۰۲

اگر شما نیز عبارت تاخیر تادیه مهریه و یا مهریه به نرخ روز به گوشتان خورده و در رابطه با آن برایتان سوال پیش آمده است، با مطالعه این مقاله می توانید پاسخ مناسبی برای سوال های ذهن خود بیابید، پس تا انتهاهمراه ما باشید.

به موجب ماده 1082 قانون مدنی مهریه حقی است بدون قید و شرط که به موجب جاری شدن عقد نکاح به زن تعلق می گیرد و ایشان می تواند هرگونه تصرفی در مهریه خود بکند. مهریه باید مالیت داشته باشد، یعنی بتوان آن را قیمت گذاری کرد و در صورت لزوم به پول تبدیل نمود.

بنابر این قانون و عرف جامعه از جمله رایج ترین انواع مهریه در کشور می توان به طلا، سکه و وجه نقد اشاره کرد. مهریه هایی که طلا و سکه انتخاب می شوند با گذر زمان ارزششان حفظ می شود. بر هیچکس پوشیده نیست که به عنوان مثال ارزش سکه و طلا از سال 1370 تا کنون تغییرات رو به بالایی داشته است.

اما در صورتیکه مهریه وجه نقد رایج مملکت یعنی ریال باشد، گذر زمان سبب کاهش ارزش آن می شود. بنابراین همانند سایر بدهی های ریالی که برای آنها قانونی مبنی بر پرداخت خسارت تاخیر تادیه یا همان دیرکرد وجود دارد، برای مهریه نیز قانونی با عنوان محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه موجود می باشد.

مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه می شود؟

شما به راحتی با استفاده از فرمول فوق و یا سامانه محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز می توانید مبلغ مهریه خود را به نرخ روز به دست آورید. نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز با استفاده از فرمول را طی یک مثال بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد.

مثال های محاسبه مهریه به نرخ روز

  • مثال اول:

مهریه خانمی در سال 1362 مبلغ 250 هزارتومان تعیین شده است. محاسبه مهریه به نرخ روز 1402 برای این خانم به صورت زیر می باشد.

  • مثال دوم:

مهریه خانمی در سال 1370 مبلغ 500 هزار تومان تعیین شده است. همسر ایشان در سال 1399 فوت کرده است. در صورت مطالبه مهریه به نرخ روز در سال 1402 مهریه ایشان به صورت زیر محاسبه می شود.

باتوجه به مثال فوق دریافتید که در صورت فوت مرد، برای محاسبه مهریه به نرخ روز، شاخص سال فوت مرد ملاک محاسبه می باشد و زمان مطالبه دخیل نیست.

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

اولین نفری باشید که به این آهنگ امتیاز می دهید.

برای دانلود آهنگ بر روی لینک زیر کلیک کنید.